Baiadera

Muzica: Ludwig Minkus

Coregrafia: Marius Petipa

Premiera mondială: 4 februarie 1877, Teatrul Mare Imperial de la Sankt Petersburg, cu Ekaterina Vazem (Nikiya) şi Lev Ivanov (Solor)

Vezi si:

Despre baletul „Baiadera”

„Baiadera” – galerie foto

PERSONAJE:

Nikiya, baiaderă (dansatoare indiană)

Solor, războinic

Digmanta, rajah

Gamzatti, fiica rajahului

Marele brahman

Magdavaia, fachir

SUBIECTUL

ACTUL I

Sărbătoarea focului: Solor intră în pădurea sacră, cu arcul în mână. Vânătorii urmăresc tigrul. Înainte de a intra în pădure, Solor îi cere fachirului Magdavaia să o anunţe pe baiadera Nikiya că o aşteaptă în apropierea templului.

Marele brahman şi preoţii ies solemn din templu. Începe sărbătoarea focului. Fachiri şi baiadere prezintă dansuri rituale. Printre baiadere se află şi frumoasa Nikiya. Uitând de jurământul de castitate pe care îl făcuse, marele brahman îi mărturiseşte Nikiyei că o iubeşte şi îi promite să-i pună la picioare toate bogăţiile Indiei. Nikiya refuză, spunându-i că nu-l va putea iubi niciodată. Nikiya şi celelalte baiadere le dau fachirilor să bea apă din izvorul sacru. Profitând de un moment favorabil, Magdavaia îi şopteşte Nikiyei mesajul de la Solor.

Se lasă noaptea, ceremonia s-a încheiat. Luna luminează pădurea şi pagodele cu o lumină albăstruie. Solor, însoţit de fachirul Magdavaia, aşteaptă sosirea iubitei. Solor îi propune baiaderei să fugă împreună. Nikiya acceptă, însă, mai întâi, îi cere iubitului ei să-i jure credinţă în faţa focului sacru. Solor jură. În tot acest timp, marele brahman i-a urmărit pe cei doi îndrăgostiţi şi, văzând-o pe Nikiya în braţele lui Solor, invocă zeii, cerând ca cei doi tineri să fie pedepsiţi. Răzbunarea lui va fi cruntă.

(foto: tumblr.com)

Palatul rajahului: În dimineaţa următoare, Digmanta, rajahul, o anunţă pe Gamzatti, fiica lui, că îşi va cunoaşte viitorul logodnic chiar în ziua aceea. Digmanta trimite după logodnicul lui Gamzatti, nimeni altul decât Solor. Rajahul i-o prezintă pe Gamzatti, iar războinicul este uimit de frumuseţea fetei. Îşi aminteşte însă de Nikiya şi de jurământul pe care i l-a făcut şi nu ştie ce să facă.

În palat are loc ceremonia prin care este marcată, simbolic, logodna lui Gamzatti. Nikiya este invitată şi ea să danseze. Îşi face apariţia marele brahman, care vrea să vorbească cu rajahul între patru ochi. Gamzatti simte că sosirea marelui brahman trebuie să aibă legătură cu apropiata ei căsătorie şi trage cu urechea la discuţia dintre tatăl ei şi preot.

Marele brahman îi dezvăluie rajahului iubirea dintre Solor şi baiadera Nikiya. Deşi furios la auzul veştii, Digmanta nu are de gând să anuleze căsătoria fiicei sale. În schimb, Nikiya, care l-a pus pe Solor să-i jure credinţă, trebuie să moară. Marele brahman, care ar fi vrut să-l elimine doar pe Solor, rivalul său, nu se aştepta la o asemenea întorsătură a lucrurilor.

(foto: Wilfried Hoesl / Bayerisches Staatsballett, sursa: theballetbag.com)

Gamzatti îi porunceşte sclavei sale să i-o aducă pe Nikiya. Îşi dă seama cât este de frumoasă baiadera şi că poate fi o rivală de temut. Gamzatti îi povesteşte baiaderei de apropiata ei căsătorie, invitând-o să danseze la ceremonie. La un moment dat, îi spune şi cine este logodnicul ei şi îi arată portretul lui Solor. Nikiya se împotriveşte: Solor o iubeşte doar pe ea şi i-a jurat că o va iubi pentru totdeauna. Fiica rajahului îi cere baiaderei să renunţe o dată pentru totdeauna la Solor, însă Nikiya îi răspunde că mai degrabă ar muri decât să se despartă de cel pe care îl iubeşte. Pentru a o convinge, Gamzatti e gata să-i ofere bijuterii şi alte podoabe, pe care Nikiya le aruncă cu dispreţ. Într-o clipă de mânie, baiadera ia de pe masă un pumnal, repezindu-se asupra lui Gamzatti. Este oprită la timp de sclava fiicei rajahului. Gamzatti e acum mai hotărâtă ca oricând să o distrugă pe Nikiya.

ACTUL AL II-LEA

În cinstea logodnei dintre Gamzatti şi Solor are loc o festivitate somptuoasă. Baidera Nikiya vine şi ea să danseze, însă dansul ei nu exprimă decât amărăciune şi suferinţă. Ochii ei nu se despart nici o secundă de Solor. Fachirul îi aduce un coş cu flori, spunându-i că este din partea iubitului ei. Nikiya ia coşul şi îşi reia dansul, care evocă acum foarte clar dragostea pe care i-o poartă lui Solor. Brusc, din coş iese un şarpe, care o muşcă pe baiaderă. Muşcătura şarpelui este fatală.

Nikiya îşi dă atunci seama că de vină pentru moartea ei este Gamzatti. Marele brahman îi promite să-i salveze viaţa în schimbul iubirii ei. Nikiya rămâne însă credincioasă dragostei pentru Solor. Baiadera moare, iar Solor pleacă disperat.

ACTUL AL III-LEA

Camera lui Solor, în palatul rajahului: Solor nu-şi găseşte liniştea nicăieri, fiind cuprins de remuşcări. Îi cere fachirului să danseze, pentru a-i alina suferinţa. Fascinat de dansul sacru, Solor pătrunde în lumea viselor.

Din întuneric se desprind umbre ce par să coboare dintr-un munte, într-un şir nesfârşit. Printre ele, Solor o zăreşte pe Nikiya… Atras de imaginea fantomatică a iubitei, Solor o urmează în Regatul Umbrelor.

APOTEOZĂ (ACTUL AL IV-LEA)

Dimineaţa, Solor îşi dă seama că nu a fost decât un vis şi că trebuie să se căsătorească cu Gamzatti. În timpul ceremoniei nupţiale, lui Solor i se pare că o vede pe Nikiya. Când cei doi se pregătesc să depună jurămintele, izbucneşte o furtună năpraznică. Templul se prăbuşeşte, înghiţindu-i pe toţi sub dărâmături. În sfârşit, Solor şi Nikiya sunt uniţi pentru totdeauna, în Regatul Umbrelor…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s