Interferențe teatru-dans: ”Liliom”

Liliom

Zilele trecute, la Teatrul Bulandra, sala Liviu Ciulei (sala Izvor), au avut loc repetiții deschise cu spectacolul de teatru-musical Carousel, pus în scenă de regizorul Andrei Șerban, după piesa de teatru Liliom, de Ferenc Molnár. Nu am ajuns la Teatru (sper că voi reuși să văd spectacolul în toamnă, când va intra în repertoriu), însă am descoperit că piesa lui Ferenc Molnár a fost transpusă și în pași de dans, în spectacolul de balet Liliom, a cărui coregrafie este semnată de John Neumeier. Ferenc Molnár (1878-1952) este, probabil, cel mai cunoscut dramaturg maghiar. În Occident, Molnár este cunoscut mai ales pentru piesa Liliom, scrisă în 1909, care a inspirat celebrul musical Carousel, creat de Richard Rodgers și Oscar Hammerstein II. În Ungaria, piesa a fost un eșec la momentul premierei, dar s-a bucurat de mare succes când a fost prezentată pe Broadway, în 1921.Baletul Liliom (2011) este cea mai recentă creație a coregrafului John Neumeier pentru compania The Hamburg Ballet, iar rolul feminin principal (Julie) a fost creat special pentru Alina Cojocaru. Muzica spectacolului este opera lui Michel Legrand, compozitor distins, de-a lungul carierei sale prolifice în industria cinematografică, cu trei premii Oscar – să ne amintim numai de Umbrelele din Cherbourg / Les Parapluies de Cherbourg (1964). Căutând informații despre baletul Liliom și cei care au contribuit la realizarea lui, am avut surpriza și bucuria să aflu că tot Michel Legrand a compus și coloana sonoră a peliculei Oscar et la Dame Rose (2009)… Și iată cum ajungem din nou la Teatru, tot la Bulandra, la emoționantul spectacol Oscar și Tanti Roz, după Eric-Emmanuel Schmitt… Revenind la baletul Liliom, trebuie amintit că Michel Legrand a primit distincția ‘Benois de la Danse’ în anul 2012 pentru muzica acestui spectacol. John Neumeier a deplasat acțiunea baletului de la Budapesta (așa cum este în piesa lui Molnár) în America anilor ’30, în timpul Marii Crize, iar muzica lui Michel Legrand, îmbogățită cu elemente de jazz, evocă această perioadă tulbure în care, din cauza dezamăgirilor profunde din viața de zi cu zi, oamenii și-au căutat consolarea într-o formă de divertisment care să-i facă să simtă că viața merită încă să fie trăită: caruselul dintr-un parc de distracții, o fabrică de vise și iluzii.

Spectacolul lui John Neumeier este conceput ciclic: povestea tristă a lui Liliom e cuprinsă între începutul și finalul ce au în centrul lor aceleași patru replici de la sfârșitul piesei lui Molnár:

The Child: Mother – tell me – has it ever happened to you – has anyone ever hit you –without hurting you in the least?

Julie: Yes, my child. It has happened to me, too.

The Child: Is it possible for someone to hit you – real loud and hard – and not hurt you at all?

Julie: Yes, it is possible, dear – that someone may beat you and beat you and beat you – and not hurt you at all.

Acțiunea baletului, derulată pe parcursul a șapte scene (de altfel, Ferenc Molnár și-a intitulat piesa O legendă în șapte scene și un prolog), este construită ca un flash-back al lui Julie, iubita lui Liliom. La ridicarea cortinei, după șaisprezece ani petrecuți în Purgatoriu, îl vedem pe Liliom întors pentru scurt timp pe Pământ, unde a fost trimis ca să facă o faptă bună. Eroul aduce cu el o stea, pe care a furat-o din cer, pentru fiul său, Louis (în piesa de teatru, Liliom are o fată, Louise). Băiatul nu îl recunoaște însă și refuză darul. Mânios, Liliom își lovește copilul (impulsivitatea eroului este sugerată și de numele pe care îl poartă: în maghiară, ”liliom” înseamnă ”crin”, dar cuvântul este folosit și în argou, pentru a spune despre un bărbat că este ”un dur”). În acel moment, își face apariția Julie, mama lui Louis: la fel ca fiul ei, și ea percepe lovitura ca pe o mângâiere și începe să depene firul amintirilor sale cu și despre bărbatul iubit…

Pe vremuri, Liliom lucrase ca prezentator de spectacole la un carusel dintr-un parc dedistracții. Fusese angajat de către proprietara parcului, doamna Muskat, și îi devenise, între timp, amant. Julie și prietena ei, Marie, chelnerițe într-o cafenea din parcul de distracții (în piesa de teatru, Julie este menajeră), vin des la carusel: de fapt, Julie îl caută mereu pe Liliom, de care este îndrăgostită. Într-una din seri, un marinar beat se amestecă în mulțime și se ia de fată, iar Liliom sare în apărarea ei. Este destul pentru ca doamna Muskat să fie geloasă pe Julie și să-l concedieze, în cele din urmă, pe Liliom. Deși rămași singuri, Julie și Liliom nu au curajul să-și mărturisească sentimentele unul altuia.

De unde până nu demult fusese răsfățatul doamnelor, Liliom se vede acum la marginea societății. Ajuns șomer, duce o viață grea și îi face și pe cei din jurul său să sufere. La un moment dat, o lovește chiar pe Julie, deși o iubește. Când află că fata este însărcinată, începe să se gândească la cum ar putea să-i asigure un viitor mai bun copilului lor. Împreună cu Ficsur, un personaj tenebros, pune la cale un jaf, dar dă greș. Copleșit de gândul că pentru el nu mai există nici o speranță, Liliom se sinucide.

Însoțit de Omul Balon, eroul ajunge la porțile lumii de dincolo, unde mărturisește că a lovit-o pe Julie. Forțele întunericului încearcă să pună stăpânire pe sufletul lui, dar Omul Balon amintește de o faptă bună pe care a făcut-o Liliom în timpul vieții: deși l-a învins pe marinarul beat care se luase de Julie, Liliom nu i-a făcut acestuia nici un rău. Ca răsplată pentru mila pe care a arătat-o atunci, Liliom nu este condamnat pe vecie. În schimb, ca să-și răscumpere păcatele, este trimis înapoi pe Pământ, ca să mai facă o faptă bună: dacă va reuși, va fi iertat și va ajunge în Rai. Așa cum se arată în prologul spectacolului, această ultimă încercare a lui Liliom de a-și salva sufletul eșuează. Finalul se concentrează pe Julie, care continuă totuși să-și amintească cu drag de bărbatul iubit.

Următoarele reprezentații cu spectacolul de balet Liliom sunt programate la Opera de Stat din Hamburg pe 27, 28 și 31 octombrie. Aceia dintre dumneavoastră care doresc să vadă (și) piesa de teatru sunt așteptați în toamnă, la Teatrul Bulandra – sala Liviu Ciulei, la Carousel, cu Vlad Ivanov și Ana Ularu/Alexandra Fasolă în rolurile principale.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s