Mihail Fokin, pionier al reformei în arta baletului

Mihail Fokin în „Dansurile polovțiene”

Mihail Fokin este considerat unul dintre cei mai importanți coregrafi ai secolului al XX-lea, multe dintre creațiile sale făcând și astăzi parte din repertoriul marilor companii de balet. Deopotrivă balerin, coregraf și maestru de balet, Mihail Fokin s-a născut pe 26 aprilie 1880 și a absolvit Școala Imperială de balet de la Sankt Petersburg în 1898, an în care a și debutat pe scena Teatrului Mariinsky în Paquita.

Fokin și-a început activitatea de coregraf cu ocazia diverselor spectacole și festivități școlare. În 1901, în scenariul pentru Daphnis și Chloe, și-a expus ideile proprii asupra artei coregrafice, dintre care esențială este cea privind integrarea poveștii, a muzicii, a decorurilor și a coregrafiei într-un ansamblu unitar. Și-a dorit să se desprindă de tradiția epocii, în viziunea lui virtuozitatea tehnică nefiind un scop în sine, ci un mijloc de expresie. Aspira să elibereze baletele de mimica artificială și de costumele învechite, considerând că în multe din creațiile coregrafice din vremea sa se foloseau costume și se recurgea la o mimică ce nu reflectau deloc temele exprimate în baletele respective. Fokin a creat balete în care balerinele nu mai dansau în poante, ci chiar desculțe, și a experimentat o mai mare libertate în mișcarea brațelor și a bustului.

Mihail Fokin © & courtesy of Isabelle Fokine and Fokine Estate Archive

În 1904, Fokin a înaintat conducerii Teatrului Imperial de la Sankt Petersburg o scrisoare ce prefigurează cele 5 principii prin care avea să enunțe nevoia unei reforme în arta baletului:

În locul dualismului tradițional, baletul trebuie să dea dovadă de o unitate de expresie perfectă, izvorâtă din îmbinarea armonioasă a celor trei elemente – muzică, pictură și mișcare (…) Dansul ar trebui să fie interpretare și nu să degenereze în pură gimnastică (…) Dansul ar trebui să exprime spiritul (…)

În primii ani de activitate coregrafică, Fokin a semnat o seamă de balete prezentate pe scena Teatrului Mariinsky, însă majoritatea erau incluse doar în gale caritabile. Adesea, Fokin însuși vindea biletele la aceste reprezentații, din apartamentul său, costumele fiind create tot de el, împreună cu soția lui, balerina Vera Antonova. Prima sa creație remarcabilă pentru Baletele Imperiale Ruse a fost Le Pavillon d’Armide, prezentată publicului în anul 1907. În același an, Mihail Fokin a creat, special pentru Anna Pavlova, Moartea Lebedei, devenită cartea de vizită a legendarei balerine și, probabil, cel mai cunoscut solo de balet al tuturor timpurilor. Tot în 1907, Fokin a imaginat, pe nemuritoarea muzică a lui Frédéric Chopin, tabloul de balet Chopiniana, considerat unul dintre primele exemple de coregrafie concepută pe o muzică deja existentă și nu pe o operă muzicală compusă special pentru baletul respectiv. În următorii ani, Chopiniana a fost revizuită, iar romanticul pas de deux imaginat de Fokin pe Valsul în Do diez minor, Op. 64, Nr. 2, în stilul lui Filippo Taglioni, a devenit fundamentul întregului balet alb Rêverie romantique – Ballet sur la musique de Chopin, pe care Diaghilev l-a reintitulat Les Sylphides, în 1909.

Renumele lui Mihail Fokin se leagă de activitatea sa de coregraf principal pentru primele stagiuni susținute de Baletele Ruse ale lui Serghei Diaghilev în Occident. Fokin și Diaghilev s-au întâlnit pentru prima dată în 1908, iar celebrul impresar i-a propus tânărului coregraf să prezinte la Paris patru din baletele sale. Astfel, Le Pavillon d’Armide, Cleopatra, Dansurile polovțiene din opera Cneazul Igor și Les Sylphides au alcătuit programul primei stagiuni a Baletelor Ruse de la Teatrul Châtelet, în 1909. Diaghilev i-a oferit lui Fokin posibilitatea de a se detașa de tradiția academică a baletului de la sfârșitul secolului al XIX-lea și de a își face cunoscută viziunea reformatoare. 

Fokin și-a desfășurat activitatea în Rusia până în anul 1919, apoi s-a stabilit în Statele Unite ale Americii, unde a continuat să lucreze ca profesor, balerin și coregraf. A creat o seamă de balete noi pentru Baletele Ruse ale lui Ren Blum (precum L’Epreuve d’Amour sauBarbă-Albastră), fiind, de asemenea, solicitat să repună în scenă capodoperele pe care le crease pentru Baletele Ruse ale lui Diaghilev. În Statele Unite, la New York, a avut propriul studio de balet, pe care l-a condus din 1924 până în 1942, anul în care s-a stins din viață. În aceeași perioadă, a fost invitat să lucreze la Teatrul Colon din Buenos Aires, la Opera din Paris, dar și la compania Baletele Ruse de la Monte Carlo. 

Baletele semnate de Mihail Fokin care se dansează și astăzi pe marile scene sunt:

Moartea Lebedei

Anna Pavlova, „Moartea Lebedei”

Coregrafie și libret de Mihail Fokin / Muzica: Camille Saint-Saëns, Lebăda din Carnavalul animalelor / Costumul Annei Pavlova, creat de Leon Bakst / Premiera la Teatrul Mariinsky: 22 decembrie 1907

Cleopatra (Nopți egiptene)

Vera Fokina și Mihail Fokin, „Cleopatra”

Coregrafie și libret de Mihail Fokin / Muzica: Anton Arenski, Aleksandr Glazunov, Nikolai Rimski-Korsakov, Modest Mussorgski, Nikolai Cerepin / Decoruri și costume: Leon Bakst / Premiera Nopți egiptene: Teatrul Mariinsky, 8 martie 1908. Premiera Cleopatra: Teatrul Châtelet, 2 iunie 1909

Les Sylphides (Chopiniana)

Anna Pavlova și Nikolai Legat, „Les Sylphides”

Coregrafie de Mihail Fokin / Muzica: Frédéric Chopin (orchestrată de Serghei Taneev, Aleksandr Glazunov, Nikolai Cerepin, Igor Stravinski) / Decoruri și costume: Aleksandr Benois / Premiera Chopiniana: Teatrul Mariinsky, 8 martie 1908. Premiera Les Sylphides: Teatrul Châtelet, 2 iunie 1909

Dansurile polovțiene din opera Cneazul Igor

Adolf Bolm, „Dansurile polovțiene”

Coregrafie de Mihail Fokin / Muzica: Aleksandr Borodin / Decoruri și costume: Nikolai Roerich / Premiera mondială: Teatrul Châtelet, 19 mai 1909

Carnaval

Vera Fokina și Mihail Fokin, „Carnaval”

Coregrafie și libret de Mihail Fokin / Muzica: Robert Schumann (orchestrată de Aleksandr Glazunov, Nikolai Rimski-Korsakov, Anatol Liadov) / Decoruri și costume: Leon Bakst / Premiera mondială: Sala Pavlov de la Sankt Petersburg, 5 martie 1910

Șeherazada

Vera Fokina și Mihail Fokin, „Șeherazada”

Coregrafia de Mihail Fokin / Libretul de Aleksandr Benois, Leon Bakst și Mihail Fokin / Muzica: Nikolai Rimski-Korsakov / Decoruri și costume: Leon Bakst / Premiera mondială: Opera din Paris, 4 iunie 1910

Pasărea de Foc

Tamara Karsavina și Mihail Fokin, „Pasărea de Foc”

Coregrafie și libret de Mihail Fokin / Muzica: Igor Stravinski / Decoruri: Aleksandr Golovin / Costume: Aleksandr Golovin și Leon Bakst / Premiera mondială: Opera din Paris, 25 iunie 1910

Le Spectre de la Rose

Mihail Fokin, „Le Spectre de la Rose”

Coregrafia de Mihail Fokin / Muzica: Carl Maria von Weber, Invitație la vals (orchestrată de Héctor Berlioz) / Libretul: Jean-Louis Vaudoyer (după un poem de Théophile Gautier) / Decoruri și costume: Leon Bakst / Premiera mondială: Teatrul din Monte Carlo, 19 aprilie 1911

Petrușka

Vaclav Nijinski, „Petrușka”

Coregrafia de Mihail Fokin / Muzica: Igor Stravinski / Libretul: Igor Stravinski și Aleksandr Benois / Decoruri și costume: Aleksandr Benois / Premiera mondială: Teatrul Châtelet, 13 iunie 1911

****

Surse: Michel Fokine – Fokine Estate Archive, American Ballet Theatre, Wikipedia, Russia-InfoCentre, Andros on Ballet

Foto: Pinterest.com

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s