O scenă de dans de o frumusețe tulburătoare

Gândindu-mă despre cine și ce aș putea să scriu astăzi, de sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei, mi-am amintit de… prințul Andrei Bolconschi, eroul romanului „Război și pace” al lui Lev Nicolaevici Tolstoi și de minunata scenă a balului de Anul Nou de la Sankt Petersburg, din ajunul anului 1810. Iată cum o relatează Tolstoi:

Pe ea [Natașa] n-o preocupa nici împăratul, nici toate personalitățile marcante la care tot arăta Peronscaia, și n-avea decât un singur gând: „Să nu vină, așadar, nimeni la mine, să nu dansez eu printre cele dintâi, să nu mă bage-n seamă bărbații aceștia care acum parcă nici nu m-ar vedea, sau, dacă se uită la mine, se uită ca și cum ar spune: A! Nu e ea, n-am de ce să mă uit. Nu, asta nu-i cu putință! își spunea ea. Dar ei nu se poate să nu știe cât de mult doresc eu să dansez, cât de minunat dansez și cât de plăcut e să danseze cineva cu mine.” (…)

Pierre se apropie de prințul Andrei și-l luă de mână.

– Dumneata dansezi întotdeauna. Se află aici o protegee a mea, tânăra Rostova. Invit-o, – îi zise el.

– Unde-i? – întrebă Bolconschi. Iartă-mă, – spuse el întorcându-se spre baron, – ne vom continua convorbirea în altă parte, aici e bal și trebuie să dansăm.  – Se îndreptă în direcția indicată de Pierre. Figura disperată, pierdută, a Natașei îi sări în ochi. O recunoscu, îi ghici frământarea, înțelese că era o începătoare; își aminti convorbirea de la fereastră și, cu chip voios, se apropie de contesa Rostova. (…) Se apropie de Natașa și întinse mâna să-i cuprindă talia înainte de a-și rosti toată invitația la dans. Îi propuse un rond de vals. La aceasta, expresia încremenită a chipului Natașei, gata deopotrivă și de deznădejde și de extaz, se lumină dintr-odată de un zâmbet copilăresc, fericit și plin de recunoștință.

„De când te așteptam”, spunea parcă fata, speriată și fericită, prin zâmbetul ce se ivise în locul lacrimilor ce fuseseră gata să o podidească, și-și sprijini mâna de umărul prințului Andrei. Erau cea de a doua pereche intrată în cerc. Prințul Andrei era unul dintre cei mai buni dansatori ai timpului său. Natașa dansa desăvârșit. Piciorușele ei în pantofiori de atlas își îndeplineau iscusite rolul, cu iuțeală și independent de voința ei, iar fața ei strălucea de fericirea triumfului. (…)

Prințului Andrei îi plăcea să danseze și, voind să scape cât mai curând de discuțiile politice și spirituale în care căutau să-l atragă care mai de care, voind să rupă cât mai curând cercul acesta de stinghereală ce-l plictisea, și care se formase din pricina prezenței împăratului, se pornise pe dans și-și alesese ca parteneră pe Natașa numai pentru că pe ea i-o recomandase Pierre, și pentru că era prima dintre femeile drăguțe care-i căzuse sub ochi; dar, de îndată ce-i cuprinse talia subțire și mlădioasă și îndată ce ea începu să freamăte lângă el și să-i zâmbească atât de cald, licoarea farmecului ei i se urcă la cap: se simți înviorat și întinerit când, abia trăgându-și respirația și lăsând-o, se opri și începu să se uite la cei care dansau.

După cum bine știți, capodopera lui Tolstoi a fost ecranizată magistral de marele regizor Serghei Bondarciuk, la sfârșitul anilor ’60. După părerea mea, scena balului din versiunea rusească – primul bal al Natașei, cu al său vals ai carui protagoniști sunt Natașa si Andrei -, este de un rafinament unic nu numai în istoria ecranizărilor după „Război și pace”, ci și în istoria cinematografiei. Celelalte versiuni ale romanului și alte filme care includ scene de acest gen mi se pare că pălesc, pur și simplu, în fața eleganței și sensibilității capodoperei lui Bondarciuk.

Poate o să vă întrebați ce legătura are asta cu baletul. În primul rând, cred că, dacă ar exista un Oscar pentru cea mai frumoasă scenă de dans din cinematografia tuturor timpurilor, scena balului din „Război și pace” al lui Serghei Bondarciuk ar câștiga detașat. În al doilea rând, ar trebui amintit că alături de Viaceslav Tihonov, care a dat viață personajului Andrei Bolconschi, în versiunea rusească rolul Natașei Rostova a fost interpretat de Liudmila Savelieva, absolventă a Academiei Vaganova. Dacă ați văzut filmul, ați remarcat, cu siguranță, grația înnăscută a Natașei!… Pentru Liudmila Savelieva, rolul Natașei a reprezentat debutul ca actriță, ea fiind de profesie balerină. A dansat în trupa Teatrului Kirov (actualul Mariinsky) și, din câte am aflat căutând mai multe informații despre ea, figurează pe distribuția versiunii film a „Frumoasei din pădurea adormită”, din 1964 (cu Alla Sizova și Iurii Soloviov în rolurile principale). Delicatețea, eleganța și, mai ales, ochii întrebători ai Liudmilei Savelieva rămân pentru totdeauna legați de imaginea Natașei Rostova.

Așadar, scena balului din partea a II-a a peliculei „Război și pace”, în regia lui Serghei Bondarciuk. Ecranizare din anul 1966. Muzică de vis (compusă de Viaceslav Ovcinikov), costume și decoruri superbe, interpretare fără egal. Într-un cuvânt, fastul imperial așa cum numai rușii știu să-l reînvie, topit într-una dintre cele mai frumoase povești de iubire ale tuturor timpurilor…

Anunțuri

Un gând despre “O scenă de dans de o frumusețe tulburătoare

  1. Imi place tot ce-ai relatat despre scena balului, unica nu doar in cinematografie unica si-n literatura. Eu l-am adorat pe Andrei Bolkonski si trebuie sa recunosc spre rusinea mea ca desi am citit de 4 ori romanul tot n-am putu sa-l simpatizez pe Pierre Bezuhov chiar daca multi spun ca este un personaj cu suflet mare, eu raman la ideea ca este un personaj care la inceputul carti mi s-a parut si usor labil, ca sa nu mai accentuez infatisarea sa dea dreptul grotesca, ridicol, cum se spune de la sublim la ridicol este doar un pas iar el cu prisosinta a avut multe momente in care a facut acest pas spre ridicol amintesc scena chefului-unde Dolohov pe marginea ferestrei da pe gat dintr-o suflare o sticla de rom, apoi cu acelas Dolohov partener de dezmat si chefuri se dueleaza, dintre toate cea mai enibila este casatoria cu Helena si indragostirea de Natasa.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s