Maya… unica

(articol preluat de pe site-ul The Voice of Russia, 11 mai 2010, traducere din limba engleza)

Sufletul dansului s-a reincarnat. Anul acesta, pe 11 mai, la Moscova a avut loc cea de-a 16-a editie a premiilor Sufletul Dansului. Nu este vorba doar de o distincţie profesională. Este şi un mod de a-i recompensa pe cei care duc mai departe glorioasa tradiţie a baletului rus, facandu-l cunoscut în lumea întreagă. Cea mai înaltă distincţie este cea de Legendă. De acum înainte, acest titlu aparţine inegalabilei Maya Plisetskaya.

Maya Plisetskaya deţinea acest titlu, în mod neoficial, de foarte mult timp. Nu doar pentru că a încântat publicul timp de mai bine de 70 de ani – caz unic de longevitate în istoria baletului. Plisetskaya este unul dintre acei artisti de geniu, care contribuie la progresul baletului, fiind însuşi sufletul dansului. Cei mai faimoşi coregrafi au creat pentru Maya: Yuri Grigorovici, Maurice Béjart, Roland Petit. Iar cunoscutul compozitor Rodion Scedrin, sotul balerinei, i-a dedicat creatiile sale.

Aceste balete, dintre care este suficient sa amintim Carmen-Suite, sunt astazi dansate pe toate marile scene. Supranumita de critici geniu al metamorfozelor, numele Mayei atragea publicul din lumea intreaga, asemenea unui magnet, spectacolele jucandu-se cu casa inchisa. Intr-un interviu, Maya Plisetskaya afirma: Simt cand cuceresc sala. Ii „capturez” pentru ca am ce sa le ofer. Uneori, nu inteleg nici eu despre ce e vorba, dar simt ceva care iese din mine. Oamenii judeca evenimentele din viata de zi cu zi si pe cele artistice in functie de doua aspecte: daca aceste evenimente ii emotioneaza sau nu. Oameni buni, aveti incredere in ceea ce simtiti.  Daca baletul va emotioneaza, e bine. Daca nu – nu e bine. La mine a functionat.

Maya Plisetskaya nu a tradat niciodata dansul clasic, desi au existat voci care au sustinut acest lucru. Dupa cum ea insasi afirma, era satula de montari prafuite. Mereu a vrut sa experimenteze. De exemplu, si-a dorit sa interpreteze roluri din marea literatura rusa. Astfel au luat nastere baletele compuse de Rodion Scedrin, dupa Anna Karenina a lui Tolstoi si Pescarusul lui Cehov. Plisetskaya insasi le-a semnat coregrafia. A vrut sa danseze nu numai in poante, ci si desculta, asa cum s-a intamplat in baletul Maria Stuart, prezentat in Spania, sau in pantofi cu tocuri foarte inalte, pe muzica de jazz, la Chicago.

Toate teatrele lumii si-au deschis portile in fata Mayei Plisetskaya, insa teatrul vietii ei ramane Teatrul Mare din Moscova. Aici s-a petrecut si prima „metamorfoza”, o interpretare sclipitoare a rolului dublu Odette-Odilia, din Lacul lebedelor. Acest rol, pe care l-a abordat la inceput de cariera, i-a asigurat Mayei milioane de admiratori, dar si un lung sir de balerine care voiau sa-i semene.

Plisetskaya este, insa, inimitabila. Temperamentul puternic, virtuozitatea tehnica ametitoare si intensitatea dramatica a Mayei copleseau publicul. De nenumarate ori, a fost nevoita sa danseze fara sa auda muzica, acoperita de ropotele de apalauze. Si astazi, oriunde apare, Maya Plisetskaya este intampinata cu ovatii,  demne de o veritabila legenda vie.

Maya Plisetskaya s-a nascut la 20 noiembrie 1925 intr-o familie de evrei instariti, insa a avut o copilarie dificila, marcata de executarea tatalui (din motive politice) si de deportarea mamei in Kazakhstan. Pana la intoarcerea mamei, in 1941, Maya a locuit cu matusa ei, balerina Sulamith Messerer.

La Moscova, a studiat la clasa Elizavetei Gerdt, pasind pentru prima data pe scena Teatrului Mare din Moscova la varsta de 11 ani. La abslovirea Scolii, a fost cooptata in trupa Teatrului Mare, unde a dansat pana in 1990. Dupa retragerea Galinei Ulanova, in 1960, Maya Plisetskaya a devenit prima ballerina assoluta. Este Artista a Poporului si Cavaler al Legiunii de Onoare.

Inca de la inceput, Maya a fost altfel: spre deosebire de alte colege de breasla, nu a dansat in ansamblu, fiind distribuita in roluri solistice imediat dupa absolvire. Parul de un rosu inflacarat si frumusetea izbitoare au transformat-o intr-o aparitie fermecatoare, atat pe scena, cat si in viata de zi cu zi. Flexibilitatea bratelor ei, pentru multi incomparabila, a facut din Moartea lebedei cartea de  vizita a  Mayei.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s