Natalia Makarova, o legenda vie a baletului

Natalia Makarova este, incontestabil, una dintre cele mai mari balerine ale tuturor timpurilor, supranumita, de unii critici, balerina absoluta a secolului XX. Daca ati vazut deja sau veti avea curiozitatea sa vizionati Moartea Lebedei in interpretarea Nataliei Makarova veti intelege de ce i-a fost atribuit acest titlu.

Natalia Makarova sau, simplu, Natasha, cum o alinta admiratorii, s-a nascut la 21 octombrie 1940, la Leningrad (azi Sankt Petersburg). A inceput cursurile de balet la Academia Vaganova la varsta de 13 ani. A fost un copil-minune: datorita exceptionalelor aptitudini innascute, a fost plasata intr-o clasa experimentala care condensa programa de 9 ani in doar 6. A absolvit in 1959 si s-a alaturat companiei Teatrului Kirov (azi Mariinsky). Dupa numai cativa ani, era numita prim-balerina si castiga, in 1965, Medalia de Aur la renumitul concurs international de balet de la Varna. Partenerul cel mai celebru al Nataliei Makarova, atat de pe vremea cand dansa la Leningrad, cat si din cariera occidentala, ramane Mihail Baryshnikov.

Impreuna cu Mihail Baryshnikov in Other Dances
Alaturi de Baryshnikov, la ABT

La 4 septembrie 1970, in timpul unui turneu la Londra, Makarova a cerut azil politic in Marea Britanie. In acelasi an, se alatura companiei American Ballet, debutand pe continentul nord-american in Giselle, unul dintre rolurile sale emblematice. La New York a colaborat cu mari coregrafi, precum Antony Tudor, George Balanchine sau Jerome Robbins.

In 1972, Natalia Makarova s-a alaturat Baletului Regal din Londra, dansand pe scena celebrului teatru Covent Garden marile roluri din repertoriul clasic, precum Odette-Odilia, Giselle, Aurora sau Cenusareasa, dar si roluri din balete contemporane: Romeo si Julieta, Manon (ambele in coregrafia lui Kenneth MacMillan), Song ofthe Earth, A Month in theCountry, Dancesat a Gathering, Serenade.

Natalia Makarova a dansat cu cele mai mari companii de balet din lume, de la Opera Nationala din Paris, Baletul National Canadian, Baletul din Stuttgart, Baletul Regal Danez la Bejart’s Ballet of the 20th Century sau Baletul lui Roland Petit de la Marsilia.

In calitate de coregraf, Makarova a montat pentru American Ballet Theatre tabloul Regatul Umbrelor din Baiadera, in 1974. Sase ani mai tarziu, tot pentru celebra companie new-yorkeza, a montat in intregime Baiadera, facand astfel ca ABT sa fie prima companie de balet din Occident in repertoriul careia intra indragitul balet al lui Minkus. Pentru prima data dupa 1919, era readus pe scena ultimul act (prabusirea templului in care are loc casatoria lui Solor cu Gamzatti), Makarova reluand coregrafia lui Petipa.

Pentru televiziune, Natasha Makarova a realizat mai multe documentare extrem de apreciate: Ballerina Series (BBC, 1987), In a Class ofHer Own (Channel 4), Assoluta (BBC) si emisiunea speciala Natasha (1985). Tot pentru televiziunea britanica, Makarova a realizat si prezentat documentarul Mari calatorii cu trenul – de la Sankt Petersburg la Tashkent (1994), transmis in lumea intreaga.

Artista completa, Makarova a aparut si pe Broadway, in comedia muzicala On Your Toes, pentru care a fost distinsa cu Premiul Tony la categoria Cea mai buna actrita intr-un music-hall. Pentru acelasi spectacol fost recompensata, in 1984, cu mult ravnitul Premiu Laurence Olivier.

Reintoarcerea Nataliei Makarova pe scena Teatrului Kirov a avut loc la 6 august 1988, cand a dansat un fragment din Lacul lebedelor. Makarova a devenit astfel primul artist rus emigrant invitat sa danseze din nou acasa. Dupa o absenta de aproape doua decenii, Natasha Makarova s-a reintors pe scena petersburgheza la 1 februarie 1989, spectacolul fiind inclus in documentarul britanic cu un titlu sugestiv, Makarova Returns. Publicul rus a avut ocazia sa o revada acasa pe Natasha in 1992, de aceasta data in calitate de actrita, in piesa Doi pe-un balansoar.

Natalia Makarova are un fiu, Andre Michael, nascut in 1978.

In 1979, a vazut lumina tiparului cartea Nataliei Makarova, ADance Autobiography.


Natalia Makarova alaturi de regretatul Yuri Soloviev in pas de deux-ul Pasarii albastre din Frumoasa din padurea adormita



Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s