Ballerina

Documentarul regizorului francez Bertrand Normand le aduce in prim-plan pe cinci dintre cele mai cunoscute balerine ruse ale momentului. Cand a fost filmat, trei dintre protagonistele filmului erau deja nume consacrate: Ulyana Lopatkina si Diana Vishneva, prim-balerine ale Teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg, iar Svetlana Zakharova, prim-balerina a Teatrului Bolshoi din Moscova (dupa plecarea de la acelasi Teatru Mariinsky). Celelalte doua eroine, Alina Somova si Evghenia Obraztsova, mai tinere decat colegele lor, erau in ascensiune, filmul lui Bertrand Normand fiind o prefigurare a succesului si a recunoasterii de care Alina si Evghenia se bucura astazi pe marile scene.

Documentarul se concentreaza pe lungul drum spre atingerea perfectiunii in domeniul dansului clasic: de la fetitele de scoala primara, care deprind primii pasi de balet in salile Academiei Vaganova, la tinerele balerine, care isi desavarsesc pregatirea pe scena Teatrului Mariinsky, pentru a-si indeplini visul: acela de a fi prim-balerina. Aceasta „misiune” asumata este justificata de faptul ca, in Rusia, balerina este perceputa ca un ideal feminin, iar „alesele”, cele cateva care dobandesc rangul de prim-balerina, sunt transformate in veritabile embleme ale culturii ruse. In cazul Teatrului Mariinsky, cuvantul decisiv in „alegere” ii apartine lui Valery Gergiev, Directorul artistic al institutiei, recunoscuta pentru exigenta. De altfel, optiunea regizorului pentru Teatrul Mariinsky nu este intamplatoare: Sankt Petersburg este nu numai cel mai european dintre orasele Rusiei, ci si leaganul baletului, care a dat lumii intregi stele precum Anna Pavlova, Vaclav Nijinski, Galina Ulanova, Rudolf Nureev, Natalia Makarova, sau Mihail Baryshnikov.

Cele cinci protagoniste, desi unite de aceeasi pasiune pentru dans si de dorinta de a-si implini visul, sunt extrem de diferite, fiecare dintre ele imbogatind, in mod unic, istoria baletului. La momentul filmarilor, derulate pe parcursul a trei ani (2003-2006), Ulyana Lopatkina, decana de varsta, revenea in lumina reflectoarelor dupa o absenta de doi ani, cauzata de o accidentare, dar si dupa cel mai important eveniment din viata oricarei femei, aducerea pe lume a unui copil. Diana Vishneva, la randul ei, este descrisa ca fiind mereu in cautarea perfectiunii, indiferent ca evolueaza pe scena Teatrului Mariinsky sau la Opera din Paris. Pe Svetlana Zakharova, documentarul o surprinde la o rascruce a carierei sale, nu cu mult inainte de mutarea la Teatrul Bolshoi. Evghenia Obraztsova este prezentata si in postura de actrita, rol asumat cu mult entuziasm in filmul Les Poupées russes al lui Cédric Clapiche. Cat despre Alina Somova, cea care, intre timp, a devenit prim-balerina, filmul o surprinde atat in ultimele momente din viata de eleva a Academiei Vaganova, cat si ca cea mai tanara balerina din istoria Teatrului Mariinsky careia i se incredinteaza (la doar 19 ani), rolul principal din Lacul lebedelor.

In plus, Bertrand Normand dezvaluie si aspecte cel mai adesea inaccesibile publicului larg. Unele – placute: oameni obisnuiti care, la final de spectacol, isi asteapta „eroii” la iesirea artistilor ca sa le multumeasca, cu lacrimi in ochi, pentru ca i-au facut sa uite, pentru cateva ore, de grijile de zi cu zi. Altele – amare, dar sincere si necesare: secvente din repetitiile istovitoare, marturisirea Dianei Vishneva ca in fiecare zi si-ar dori sa se lase si ca in fiecare zi vrea sa mearga mai departe, indicatiile severe pe care Makhar Vaziev (Directorul companiei de balet a Teatrului Mariinsky) le da Alinei Somova chiar inainte de debutul ei in Lacul lebedelor.

Este un film minunat, un elogiu adus tuturor balerinelor si artei baletului in general.

© Odette88 Balet la superlativ Odette88′s Blog, 2010

Din pacate, partea I din documentar nu mai este disponibila.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s