Academia Vaganova

O vizită pe strada Rossi

(articol apărut în revista „Danser”, noiembrie 2003, traducere din limba franceză)

Academia Vaganova, cea mai veche școală de balet din Rusia și, totodată, cea mai cunoscută, se află în inima Sankt Petersburg-ului. Unică în lume, își apără cu înverșunare metoda de predare dezvoltată pe parcursul a mai bine de două secole și jumătate. Aici s-au format Pavlova, Spessivțeva, Nijinsky, Nureev și Baryshnikov.

Construcțiile imperiale din Sankt Petersburg seamănă una cu alta prin fast și proporții. Cu toate acestea, la doi pași de Teatrul Pușkin, dincolo de fațada clasică a unui edificiu elegant din strada Rossi, se află o școală tot atât de ancorată în tradiție precum Eton, Harvard sau Harrow: Academia Vaganova.

Străbătându-i culoarele, vizitatorul este cuprins de o emoție greu de descris. Mai întâi, holul de la intrare: întunecat și răcoros, nu este amenajat decât cu bănci din lemn, bine lustruite. În spatele unui birou stă, nemișcată, o doamnă în vârstă, ce pare desprinsă din romanele lui Pușkin. De zeci de ani, în perioada examenelor de admitere care au loc, anual, în iunie și august, scrutează cu privirea copilașii însoțiți de părinți. Așezați pe câte o bancă, completează formulare și așteaptă, cu înfrigurare, ca visul de glorie să le fie îndeplinit sau năruit sub privirile specialiștilor.

Competiția e dură

Valeria, 11 ani, ne însoțește în timpul vizitei. A intrat la Academie cu doi ani în urmă. Își amintește că s-a simțit intimidată de alte candidate care voiau să impresioneze juriul prin ținuta dreaptă și prin eleganță: « Pentru admitere nu e nevoie de pregătire specială; talentul nativ este singurul care îți poate asigura intrarea la Academia Vaganova. Iar competiția e dură. »  Academia numără 300 de elevi în regim de internat. În fiecare an, aproximativ 60 de copii sunt admiși, proporția fiind de 1 la 20. Elevii provenind din alte regiuni ale Rusiei reprezintă o treime dintre cei admiși. « Examenul constă în trei etape », după cum explică directorul Școlii, Leonid Nadirov. Mai întâi, comisia de examinatori analizează aptitudinile fizice ale copilului: suplețe, mai ales flexibilitatea articulației șoldului, a genunchilor și a gleznelor, capacitatea de a ridica piciorul cât mai sus (față, lateral, spate), conformația membrului inferior… Apoi, este rândul echipei medicale să examineze candidatul: i se verifică acuitatea vizuală și cea auditivă, scheletul, posibilele alergii, proporțiile corpului. În cele din urmă, i se verifică urechea muzicală și se evaluează modul în care ar arăta pe scenă. Juriul decide imediat, plecând de la ținuta normală a copilului, dacă are sau nu « stofa » necesară pentru a se înscrie în galaxia de stele formate la Academie. La Academia fondată în 1738 s-au format, practic, aproape toate marile nume ale baletului rus. Pentru a fi eligibili, copiii trebuie sa aibă între 9 și 10 ani: nici una dintre marile școli de balet din lume nu începe pregătirea înainte de 9 ani, pentru a nu distruge plăcerea naturală de a dansa.

Lecție de balet la Academia Vaganova

Deși dansează de la vârsta de 5 ani, Valeria afirmă că orele de balet pe care le lua seara, în periferia Sankt Petersburg-ului, nu au nimic de-a face cu repetițiile de la Academie. « Primele săptămâni aici au fost foarte grele! » își amintește ea, conducându-ne către sălile de curs: « Dar acum îmi place aici. Ne trezim la ora 8 și ne pregătim pentru cursuri, care încep la ora 9. » Odată declarați admiși, copiii urmează opt ani de pregătire riguroasă, doar cei mai buni ajungând la absolvire. Dar la sfârșitul acestui drum au speranța de a străluci pe scenele internaționale. Anual, din toți cei admiși, doar jumătate dintre ei vor avea onoarea să intre în trupa Teatrului Mariinsky, și numai câțiva dintre aceștia vor lua, într-o bună zi, locul uneia dintre stelele baletului. Cu această speranță, elevii studiază dansul clasic 12 ore pe săptămână, dansul de caracter, istoria dansului și adagio – 4 ore. Se repetă și seara, câte două ore.  La toate acestea se adaugă disciplinele școlare obișnuite! În anii VI, VII și VIII, elevii au și ore de teatru, estetică, filosofie, istoria muzicii și istoria costumului.

Metoda de predare a dansului clasic este apărată cu îndârjire. Când prim-balerina Galina Mezențeva a părăsit Teatrul Mariinsky (Kirov) pentru Scottish Ballet, în 1990, “în căutarea libertății artistice”, nu a găsit un profesor care să se ridice la înălțimea exigențelor sale. Dacă a reușit să găsească o coregrafă… din Texas, care să înțeleagă principiile Vaganova, aceasta a fost excepția care confirmă crezul rus: în anii ’20, dansul clasic a murit în afara granițelor Rusiei, dar Vaganova l-a conservat la Sankt Petersburg, printr-o metodă de predare unică.

Celebra Altinai Asylmuratova, Directoarea artistică a Academiei, care a dansat cu cele mai mari companii din lume, cunoaște punctele tari și punctele slabe ale diferitelor școli. În viziunea ei, « orice școală de dans clasic oferă același tip de predare. Diferența stă în nuanțe și accente. În cazul nostru, punctele tari sunt coordonarea și lucrul în partea superioară a corpului (bust și brațe), însă admir excelenta pregătire de care dau dovadă dansatorii francezi la nivelul picioarelor. Mi-ar plăcea ca elevii noștri să dobândească aceeași precizie, aceeași forță și cursivitate. »

Principiul fascinației

Sub privirea lui Nureev…

Într-una dintre săli, douăsprezece fetițe, de vreo 10 ani, îmbrăcate cu body-uri albe, cu picioarele goale, pentru a lăsa să se vadă musculatura, traversează pentru ultima dată diagonala, cu pași siguri, atente la fiecare parte a corpului. Pe chipurile lor luminoase se citește imensa dorință de a dansa. Profesorul își încheie cursul cu un principiu clar: « Nu poți ajunge la excelență decât stăpânind mișcările simple. Deși ținuta este fundamentală pentru frumusețea baletului clasic, este la fel de importantă pentru dezvoltarea armonioasă a mușchilor și prevenirea accidentărilor. Atenția acordată celei mai simple mișcări este însăși esența metodei Vaganova. »

Urmând acest principiu, atunci când elevii se simt demoralizați, au la îndemână o soluție sigură: o vizită la muzeul Academiei. Este vorba despre un veritabil panteon: aici pot admira câteva dintre costumele strălucitoare purtate de Rudolf Nureev sau de Vaclav Nijinsky. Pereții sunt înțesați cu fotografii ale marilor nume formate la Academie, precum Anna Pavlova, Mathilde Kschessinska, Tamara Karsavina sau Natalia Dudinskaya. Copiii schimbă priviri complice cu idolii lor… Însă ceea ce le dă cu adevărat curaj sunt spectacolele de pe scena Teatrului Mariinsky. De mai multe ori pe an, elevii urcă în autocare pentru câte o repetiție generală. Astăzi are loc un « șnur » pentru spectacolul ce va avea loc peste trei zile, în prezența președintelui Putin și a invitaților săi. Emoțiile sunt greu de stăpânit. Valeria e concentrată, ochii îi strălucesc: « Fiecare repetiție pe scena Teatrului este o încântare, o bucurie adevărată. » Elevii pășesc pe scenă încă din anul al II- lea de studiu; apar în balete clasice, precum „Baiadera”, „Frumoasa din pădurea adormită”, „Romeo și Julieta” sau „Spărgătorul de nuci”. Teatrul Mariinsky are o relație bine consolidată cu Academia Vaganova. Majoritatea balerinilor din trupă s-au format aici și se vor întoarce la Academie în calitate de profesori, odată încheiată cariera pe scenă.

Timpuri grele

Natalia Dudinskaya în mijlocul unui grup de eleve, la Academia Vaganova

Schimbarea plutește și în atmosfera încremenită, parcă, în trecut, a Academiei Vaganova. Disciplina nu mai este la fel de riguroasă, mai ales în termeni de ținută și de atenție în timpul orelor. S-au dus vremurile când elevii nu aveau voie să întoarcă spatele profesorului și erau obligați să iasă din sală în marche arrière, în vârful picioarelor. În plus, la fel ca în cazul altor instituții artistice din Rusia, statul nu mai este dispus să acorde subvenții tot atât de generoase ca în vechiul regim. Nu se mai pune nici problema vieții pline de privilegii, asemănătoare cu cea a elitei comuniste, de care se bucurau balerinii Teatrului Kirov. Deși președintele Boris Ieltsin a decretat un statut special pentru Academie, școala nu a redobândit fastul de odinioară. De asemenea, Academia Vaganova este nevoită sa sacrifice tradiția privind găzduirea elevilor străini: de acum înainte, aceștia trebuie să achite taxele de școlarizare. Cât despre plecarea multora dintre profesori, directoarea artistică a Academiei afirmă că școala își păstrează, totuși, coloana vertebrală. O altă veste bună: de teamă ca nu cumva cei 250 de ani de tradiție să nu dispară odată cu ea, Galina Mezențeva, « prima ballerina assoluta », intenționează să realizeze o serie video care sa dezvăluie toate secretele metodei Vaganova: fiecare mișcare, fiecare emoție vor fi, așadar, înregistrate până în cel mai mic detaliu, pentru ca cea mai rafinată metodă de predare a dansului clasic să nu se stingă.

 

Un gând despre “Academia Vaganova

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s